Informační dotazy: hledání odpovědí a porozumění
Informační dotazy reprezentují situace, kdy uživatel aktivně hledá konkrétní informace, snaží se něco nového dozvědět, porozumět určitému tématu nebo nalézt odpověď na specifickou otázku. Tyto dotazy jsou často formulovány pomocí tázacích zájmen jako "jak", "co", "proč", "kdo", "kdy", "kde", nebo obsahují klíčové termíny signalizující potřebu poučení, například "průvodce", "návod", "tipy", "definice". Typickými příklady informačních dotazů mohou být "jak uvázat kravatu", "co je SEO" , "gravitační konstanta" nebo "příznaky chřipky". Je však třeba poznamenat, že některé dotazy, jako například "nejlepší iphone" , mohou nést i prvky komerčního průzkumu, o kterém bude pojednáno později.
Uživatelé zadávající informační dotazy očekávají obsah, který jim poskytne požadované znalosti. Obvykle preferují podrobné články, kvalitní blogové příspěvky, srozumitelné návody, přesné definice nebo instruktážní videa. Stránky s výsledky vyhledávání (SERP) pro informační dotazy často obsahují specifické prvky, jako jsou "featured snippets" (vybrané úryvky), boxy "people also ask" (lidé se také ptají) nebo znalostní panely "knowledge panels", které se snaží poskytnout rychlou odpověď přímo ve výsledcích. Histogram klikání u informačních dotazů bývá obvykle poměrně plochý, což znamená, že uživatelé mají tendenci prozkoumat více různých zdrojů, než naleznou uspokojivou odpověď.
Navigační dotazy: přímá cesta k cíli
Navigační dotazy charakterizují situaci, kdy se uživatel chce dostat na konkrétní webovou stránku, online službu nebo k určitému digitálnímu zdroji, který již s největší pravděpodobností zná. Velmi často se jedná o vyhledávání názvu konkrétní značky, produktu, služby nebo přímo doménového jména. Příklady zahrnují dotazy jako "seznam.cz" , "youtube" , "apple education store" nebo "Mangools blog". Navigační záměr může být přítomen i v případě, kdy uživatel hledá konkrétní produkt na jemu známém webu, například "iphone 12 amazon" , kde je zřejmé, že cílovou platformou je Amazon.
Chování uživatele je v tomto případě jednoznačné – očekává, že první výsledek vyhledávání bude přímým odkazem na hledaný cíl. Pro vyhledávače je typické, že na navigační dotaz existuje zpravidla pouze jedna dominantní správná odpověď. V důsledku toho je histogram klikání na pozice ve výsledcích vyhledávání velmi špičatý, což znamená, že drtivá většina kliknutí směřuje na první organický výsledek. Vyhledávače, jako je Google, tento záměr dobře chápou a oficiální stránku dané entity obvykle řadí na nejvyšší pozici.
Transakční dotazy: impuls k akci
Transakční dotazy signalizují, že uživatel má v úmyslu provést nějakou konkrétní akci nebo transakci. Může se jednat o nákup zboží, stažení softwaru, rezervaci služby, registraci k odběru novinek nebo odeslání zprávy. Charakteristické pro tento typ dotazu je, že uživatel je již do značné míry rozhodnutý a ví co chce, a je připraven jednat. Často mu přitom nemusí záležet na tom, na jaké konkrétní stránce akci provede, pokud je daný poskytovatel důvěryhodný a nabízí požadovanou službu či produkt.
Příklady transakčních dotazů zahrnují fráze jako "koupit iphone" , "hotel Praha 23. září" , "stáhnout antivir zdarma" nebo "objednat pizzu Smíchov". Tyto dotazy často obsahují specifická klíčová slova naznačující akci, jako jsou "koupit", "cena", "objednat", "rezervovat", "sleva", "kupón". Uživatelé s transakčním záměrem očekávají, že ve výsledcích vyhledávání naleznou produktové stránky, kategorie e-shopů, rezervační formuláře nebo stránky umožňující přímé stažení souborů.
Ve výsledcích vyhledávání (SERP) se pro transakční dotazy často zobrazují nákupní karusely (např. Google Shopping), placené reklamy (PPC) a odkazy na srovnávače cen. Tyto dotazy jsou z komerčního hlediska velmi cenné, což se odráží i ve vyšší ceně za proklik (CPC) v rámci PPC kampaní.
Komerční průzkum (Commercial Investigation) a potenciál smíšeného záměru
Kromě tří základních typů dotazů je důležité zmínit i kategorii komerčního průzkumu (někdy označovanou jako "commercial investigation"). V tomto případě uživatel aktivně zkoumá produkty nebo služby předtím, než se finálně rozhodne pro nákup. Hledá recenze, srovnání různých variant, nebo se snaží identifikovat "nejlepší X pro Y". Příkladem může být dotaz "nejlepší notebook pro studenty" nebo "iphone 12 vs galaxy s20". Tento typ záměru se nachází na pomezí informačního a transakčního záměru – uživatel sbírá informace, ale jeho konečným cílem je potenciální transakce.
- Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit