Kdo je to produktový inženýr (a proč je úžasný)

28. 9. 2024

Startupy vidí svou cestu k úspěchu v tom, že vytvoří produkt, který bude chtít mnoho lidí a za který zaplatí. Z této potřeby vznikla role produktového inženýra. Ti jsou klíčovou součástí mnoha týmů, které vytvářejí novou generaci skvělých produktů. Stále více startupů najímá produktové inženýry a stále více lidí si osvojuje dovednosti potřebné k tomu, aby se jimi mohli stát.

V tomto příspěvku definujeme roli produktového inženýra, rozebereme si její charakteristiky, probereme jeho dovednosti a nakonec zjistíme, proč jsou důležití. Tyto informace opíráme o průzkum v oboru a o pracovní nabídky předních startupů najímajících produktové inženýry, které v celém textu citujeme.

Kdo je to produktový inženýr?

Produktový inženýr je ve své nejzákladnější podobě softwarový inženýr, který vytváří produkty. Dělají podobnou práci jako softwaroví inženýři: píší kód a dodávají funkce. Obvykle píší fullstack kód se zaměřením na frontend.

Jejich jedinečnost spočívá v tom, že se zaměřují na vytváření produktu pro uživatele. Záleží jim na řešení problémů, které uživate trápí. Musí být empatičtí k uživatelům, což znamená, že jim záleží na zpětné vazbě od uživatelů a údajích o používání.

Produktoví inženýři mají také odpovědnost za celkový produkt, na kterém pracují. To znamená, že:

  • zodpovídají za jeho zlepšování a vytváření nových funkcí,
  • vyjadřují se k plánování a budoucnosti produktu,
  • rozhodují o prioritách a o tom, na čem se bude pracovat,
  • jsou schopni rozhodovat o designu,
  • zodpovídají za opravu chyb,
  • jsou ochotní a schopní vytvářet produkt od základu a měnit funkce které přidali v minulosti.

incident.io to shrnují takto:

„Zajímají se více o výsledky a dopad než o přesnou implementaci nebo nástroje použité k řešení problému.“

Spojení a odpovědnosti produktového inženýra s konkrétními částmi produktu způsobují, že věnuje pozornost detailům svého i širšímu obrazu toho, jak jeho produkt zapadá do společnosti a konkurenčního prostředí.

Cílem produktového inženýra je vytvořit skvělý produkt. Jejich produkt musí řešit problémy uživatelů a poskytovat jim přidanou hodnotu, to je základ úspěchu. Jean-Michel Lemieux, bývalý viceprezident pro inženýrství ve společnosti Shopify, je pěkně definuje takto:

„Inženýři, kteří mají potřebu využívat technologie k řešení problémů uživatelů“

Jaké jsou vlastnosti produktových inženýrů?

Máme-li základní představu o tom, co je produktový inženýr, můžeme se hlouběji ponořit do jejich společných charakteristik.

Posedlost zákazníky

Jednou z charakteristik, která produktové inženýry odlišuje, je jejich „posedlost zákazníkem“. Velmi jim záleží na lidech a organizacích, které používají jejich produkt, a chtějí pro ně vytvořit to nejlepší řešení.

Posedlost zákazníky se projevuje několika způsoby. Prvním z nich je, že mluví s uživateli. Mluvit s uživateli není jen práce pro produktové manažery a obchodníky. Musí to dělat i produktoví inženýři. Musí pochopit skutečné problémy, které uživatelé mají, a vymyslet pro ně řešení. To může znamenat spolupráci s produktovým manažerem nebo designérem, ale konečnou odpovědnost za to nese produktový inženýr. incident.io hledá na svém pracovním místě právě toto:

„Baví vás mluvit přímo se zákazníky a řešit jejich problémy“.

Zadruhé, posedlost zákazníky znamená dodávat funkce, které uživatelé chtějí a využívají. Funkce bez přímé vazby na uživatele jsou pro produktové inženýry méně důležité a nevěnují jim tolik času. Naopak rychlé řešení problému, je pro produktového inženýra důležité. 

Fly.io to uvádí slovy:

„Nemilosrdně pracujeme na věcech, které naši uživatelé uvidí a budou se o ně zajímat. Jsme neúprosní, pokud jde o kvalitu našeho kódu který se snažíme přivést k dokonalosti.“

Péče o zákazníky a rychlé řešení problémů, jim umožňuje získat důležitou zpětnou vazbu. Díky tomu se mohou rychleji dostat k lepšímu řešení a jsou v kontaktu se skutečnými potřebami koncových uživatelů.

Díky tomu že jsou produktoví inženýři zaměření na zákazníky jsou méně dogmatičtí a netrvají na funkcích které uživatelé nechtějí jenom proto že jsou přesvědčení že je to tak "správně". Nelpí na obvyklých postupech a nedělají věci jenom proto že se to tak dělá.

Analýza údajů

Protože mají produktoví inženýři přístup k datů a vědí jaké jsou cíle, jsou schopni analyzovat chování uživatelů a konkurence a na základě těchto informací navrhovat smysluplné změny.

Produktoví inženýři mohou používat nástroje, jako je například PostHog, aby získali informace o chování svého produktu. Vědí, co funguje a co je třeba zlepšit. Hrabou se v datech, sledují relace a jakmile získají dostatek informací, naplánují další postup. Ashby to popisuje takto:

„Kombinujeme výzkum s prototypováním a písemnými návrhy, abychom mohli plánovat další kroky a současně získali zpětnou vazbu.“

Produktoví inženýři také chápou, jak jejich produkt zapadá do podnikového prostředí. Znají firmy, které jejich produkt používají, a konkurenci, která pracuje na podobných produktech. Vědí, čím jsou dobří a co je naopak potřeba zlepšit.

To vše jim pomáhá vytvářet lepší produkty. Produktoví inženýři zakládají svá rozhodnutí na datech a znalosti konkurenčního prostředí. To jim a jejich týmům pomáhá zajistit, že pracují na správných funkcích.

Neustálé vytváření prototypů a experimentování

Konečným cílem produktového inženýra je dodat skvělý produkt. Briefy, makety, písemné zprávy a prezentace nejsou konečným produktem. Prototypování a experimentování jsou tomu blíže, a právě na to se produktoví inženýři zaměřují.

Produktoví inženýři testují, experimentují, používají A/B apd. a vymýšlejí nové způsoby, jak produkt vylepšit. Využívají přitom zkušenosti z vývoje vlastních projektů které sami vybudovali a mívají neortodoxní a neotřelé nápady.Jsou z nich skvělí spoluhráči na hackathonech. Společnost Ghost tyto lidi vyhledává:

„Většinu našeho týmu tvoří bývalí zakladatelé, lidé na volné noze a samostatní podnikatelé, kteří jsou sebevědomí a rádi pracují samostatně a dotahují věci do konce.“

Automatizace a systémy CI/CD.

Rychlé úpravy a komunikace se zákazníky vyžadují čas nad rámec běžných praxe. Produktoví inženýři tento čas získávají tím, že využívají devtools a automatizaci. V ideálním případě tráví jen málo času testováním, infrastrukturou a nasazením. Společnosti mohou mít pro tyto účely samostatné týmy které k tomu využívají vhodné vývojářské nástroje Ashby:

„Skvělé nástroje pro vývojáře. Naše CI/CD trvá ~10 m a nasazujeme nejméně 5x denně"

To umožňuje produktovým inženýrům rychle publikovat změny a soustředit se na vlastní práci. Nemusí se zabývat integrací, nasazením a infrastrukturou což by jim bránilo soustředit se na komunikaci se zákazníky, testování, analýzy a další důležité úkoly. Společnost jako incident.io investuje velké prostředky aby jim práce co nejvíce usnadnila.

„Velké investice do vývoje: ať už jde o metriky, protokolování, sledování chyb nebo pracovní postupy při vývoji. Časy publikování změn jsou bleskově rychlé: naše doba od CI k nasazení je méně než 5 minut. Všichni používají Macbook M1 Pro a v případě potřeby máte rozpočet na další vybavení.“

Dovednosti v oblasti produktového inženýrství

Na základě těchto charakteristik můžeme definovat dovednosti, které mají produktoví inženýři, zde je jejich seznam:

  • Dodávají funkce, na kterých uživatelům záleží, ať už se nacházejí kdekoli na na seznamu úkolů.
  • Jsou schopni vysvětlit, proč je daná funkce pro zákazníky důležitá, a také její význam v konkurenčním prostředí.
  • Vytvářejí prototypy, testují. experimentují a rozumět rozumí získaným datů která umějí využít.
  • Umějí komunikovat se zákazníky a znají konkurenci.
  • Umějí používat nástroje pro automatizaci a orientují se v termínech jako je infrastruktura, integrace, testování apd.

Proč jsou produktoví inženýři důležití?

„Psaní kódu je pro produktového inženýra jen jednou částí jeho práce. Mluví s uživateli, podílí se na návrhu a plánování a dotahuje jednotlivé kroky do úspěšného konce“ - Kushal Byatnal prostřednictvím Joea Albaneseho.

To, co je v současné době úkolem projektových inženýrů tj. spojení mnoha, dříve samostatných dovedností do jedné role, je považováno za základní předpoklad úspěchů mnoha startupů. Snaží se o to stále více lidí a stále více společností hledá vývojáře s těmito schopnostmi a také pro tyto lidi vytváří vhodné podmínky, čehož jsme nyní svědky.

Dokud bude vytváření skvělých produktů důležitým cílem mnoha společností, budou produktoví inženýři i nadále důležití.

What is a product engineer (and why they're awesome)
Ian Vanagas

Pokud by jste chtěli nové webové stránky a nebo redesign současných, zavolejte mi na mobil: +420 608 23 33 34, nebo mi pošlete zprávu na email: jiri.wolf@jw.cz.

Můžete taky využít tento formulář